Cross-border e-commerce en logistiek


Cross-border e-commerce: nieuwe kansen?

Verkoopt u al over de grenzen? Cross-border e-commerce is booming en zeer interessant om te overwegen. Vooral nu DHL in een recentelijk gepubliceerd rapport heeft geconcludeerd dat het grote kansen biedt voor winkeliers. Die kansen liggen vooral in de groei van de internationale vorm. De voorspelling in datzelfde rapport luidt namelijk dat cross-border e-commerce tweemaal zo snel groeit als e-commerce binnen de eigen grenzen. Een groei die volgens het rapport een jaarlijkse omzetstijging van 10-15% met zich meebrengt.

De belangrijkste redenen die de respondenten in het onderzoek gaven om over de grens aankopen te doen zijn globaal onder te delen in beschikbaarheid, aanbod en vertrouwen. Zo vonden klanten het op het gebied van beschikbaarheid fijn dat er een betere beschikbaarheid, een breder aanbod en een betere kwaliteit van de producten bij buitenlandse winkels te halen viel. Kortom: het is zeker het overwegen waard om de wereld van cross-border e-commerce binnen te stappen, ook omdat steeds vaker online aankopen worden gedaan.

cross-border e-commerce

 

 

 

 

Logistieke obstakels?

Indien u uw producten aan buitenlandse klanten gaat verkopen, komt er veel om de hoek kijken. Het vertalen van uw website/webshop, het opstellen van nieuwe algemene voorwaarden, het toepassen van verschillende BTW-tarieven, internationale marketing, et cetera. Maar hoe gaat u om met de logistieke aspecten die bij cross-border e-commerce komen kijken?

Uw winkel/webshop zal onder andere met buitenlandse adressen moeten gaan werken. Daarnaast is het bij een stijging in orderaantallen is het al snel een verlichting om een logistieke partner te hebben. Kolibri Logistiek kan als internationaal distributiecentrum de internationale verzending verzorgen. Zo worden alle zorgen omtrent de logistieke afhandeling in het buitenland uit handen genomen. Daarnaast kunnen wij de door cross-border e-commerce ontstane groei van uw webshop opvangen door middel van webshop fulfillment. Daarbij is het bijvoorbeeld mogelijk om de voorraad van uw webshop te koppelen aan ons Warehouse Management Systeem. Zo heeft u geen omkijken naar het afleverproces en komt u niet voor logistieke obstakels te staan.

 

Verzendkosten en levertijden als uitdaging

Andere punten om goed in de gaten te houden bij cross-border e-commerce zijn de verzendkosten en de levertijden. Potentiële klanten kijken vaak naar de totaalprijs, waarbij de verzendkosten een belangrijke rol spelen. Uw product kan goedkoper zijn dan in het buitenland, maar als de totaalprijs door de verzendkosten alsnog hoger ligt zal er sneller afgehaakt worden. Hiernaast spelen ook de levertijden een rol in de beslissing om uit het buitenland te bestellen. Nederlandse webshops vermelden deze vaak niet voor buitenlandse bezoekers. Best vreemd, aangezien dit juist vertrouwen en zekerheid wekt en kan leiden tot een definitieve aankoop. Via Kolibri Logistiek kunt u goedkoop binnen Europa verzenden, maar ook daarbuiten. Daarnaast heeft u zekerheid over de levertijd, zodat u die met vertrouwen in uw webshop kunt vermelden. Bekijk onze voordelen of vraag meteen een offerte aan.

 

Conclusie

Het is van belang dat u zich goed voorbereidt als u aan cross-border e-commerce wilt gaan beginnen. Punten als verzendkosten en het realiseren van levertijden moeten daarbij niet worden onderschat. Wilt u graag een keer sparren over de mogelijkheden, neem dan gerust contact met ons op.

Misschien ook interessant:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *