Duurzaamheid in de logistiek: is de ‘last mile’ toe aan verandering?


Ontwikkelingen als klimaatverandering, een toegenomen bewustzijn van kopers en social media hebben de (strategie) van de logistieke sector en vele andere sectoren beïnvloed. Bedrijven en andere organisaties willen hun klanten laten zien dat ze dicht bij hen staan, dat ze om (milieu)problemen geven en dat ze een actieve rol hebben in het bestrijden hiervan. Denk aan groene energie (wind), de selectiviteit van banken en verzekeraars bij investeringen (geen investeringen in wapenindustrie), fairtrade-producten (eerlijke verdeling van de opbrengst voor arme boeren), inzichten in productieprocessen (arbeid uitgevoerd onder gezonde omstandigheden), enzovoort. Duurzaamheid in de logistiek is daarom een relevant onderwerp, vooral vanwege al het geplande transport dat ermee gepaard gaat.

Waarom is duurzaamheid in de logistiek belangrijk? Hoe kunt u als eigenaar van een webshop de rol van de klant in het checkoutproces gebruiken om een zet in de richting van duurzaamheid te geven? En op welke manieren probeert Kolibri Logistiek duurzaamheid te realiseren en in stand te houden? In dit artikel bespreken we enerzijds duurzaamheid in de logistiek en anderzijds de regiefunctie van de klant ten aanzien van de last mile.

Het belang van duurzaamheid in de logistiek

Het grote aantal online bestellingen resulteert in een hoog aantal bestelbussen in de straten en een hoge uitstoot van CO2. Naast (lokale) overheden die bedrijven stimuleren om naar innovatieve oplossingen te zoeken, zijn ook consumenten zich bewuster geworden van (het belang van) duurzaamheid.

Een aantal jaren geleden werden enquêtes over deze kwestie afgenomen. West Monroe (een full-service business- en technologieconsultancybureau) voerde een enquête uit onder Noord-Amerikaanse consumenten en Bearing Point nam een soortgelijke enquête uit onder Europese consumenten. De resultaten waren opmerkelijk. Het bleek dat meer dan de helft van de consumenten bereid is om hogere prijzen (minimaal 5%) te betalen voor producten die online worden besteld als ze duurzaam zouden worden geleverd. Daarnaast zou 76% minstens één extra dag wachten op klimaatvriendelijk transport.

Dit vraagt ​​om een ​​wijziging in de regie van de last mile. Volgens Walther Ploos van Amstel is er een taak voor zowel pakketbezorgers als webshops/leveranciers om dit te bereiken. Dit houdt onder andere kleinere voertuigen, een betere doorstroming van het verkeer en een slimme aanvoer van woongebieden voor de pakketbezorgers in. Voor webshops en leveranciers betekent het vooral dat de verpakking nader wordt bekeken. In de verpakkingen bevindt zich te veel lucht. Er worden té grote dozen voor kleinere producten gebruikt.  Slimme verpakkingsoplossingen zijn nodig om de omvang te verkleinen en ruimte te maken voor meer pakketten. Dit zal de efficiëntie van het leveringsproces verhogen.

De keuze van de klant in het checkoutproces gebruiken om duurzaamheid in de logistiek te stimuleren

Wanneer een klant op de knop ‘Bestellen’, ‘Afrekenen’ of ‘Afronden’ drukt, zijn keuzes met betrekking tot de levering gemaakt en zal de levering van het product van A naar B beginnen. Zoals besproken in een van onze vorige en oudere artikelen, kan de ‘last mile’ een hoofdpijndossier zijn voor (startende) webwinkeleigenaren. De meeste grote online winkels bieden standaard gratis verzending en levering op de volgende dag bij bestellingen vóór middernacht. Sommige bieden klanten zelfs de mogelijkheid om het pakket in een bepaald tijdvak te leveren, bijvoorbeeld tussen 18:00 uur en 21:00 uur. Zoals eveneens besproken in ons artikel, kunnen tijdvakken een obstakel vormen voor duurzaamheid, omdat er bij elk tijdvak een variabele belasting zal zijn. De tijdvakken kunnen echter ook worden gebruikt om te improviseren en de efficiëntie te optimaliseren.

Duurzaamheid in de logistiek: profiteer van het checkoutproces

Profiteer van het checkoutproces

Hier zijn enkele tips om de verhouding tussen u als eigenaar van een webshop en uw logistieke dienstverlener te optimaliseren:

  • Bied consumenten meerdere bezorgopties in het betaalproces, maar beperk ze tot degene die efficiënt kunnen worden gebruikt.
  • Investeer in een partner die zich richt op duurzaamheid in de levering (door bijvoorbeeld het gebruik van elektrische voertuigen om emissies te verminderen).
  • Toon de consument dat u geeft om duurzaamheid door hen inzicht te geven in uw proces.
  • Verfijn het proces tussen een inkomende bestelling en de uiteindelijke levering.
  • Bij gebruik van tijdvakken: analyseer de tijdvlakken die het meest worden gebruikt en pas uw planning aan.

De rol van Kolibri Logistiek bij het realiseren van duurzaamheid als logistieke partner

Duurzaamheid begint bij ons al in het warehouse. Wij rijden met volledig electrische reach- en heftrucks. Maar ook bij het verpakken kiezen wij voor de juiste afmetingen van de verpakkingsmaterialen. Niet alleen vanwege de kosten maar ook omdat een goed aansluitende verpakking betere bescherming biedt voor uw product. In een te grote doos zal uw product gaan schuiven met alle gevolgen van dien. Daarnaast zal een te grote doos eerder beschadigd raken. Als er veel lucht in zit en er komen andere (zwaardere) dozen op te staan, zal die eerder inzakken wat de bescherming van uw product niet ten goede komt. Kolibri Logistiek werkt samen met koeriers die geheel Europa bedienen. Daarbij kiezen wij op basis van de afmetingen, gewichten én bestemming de juiste koerier om uw pakket of pallet te verzenden.  Ook vanwege de verfijning van ons planningsproces doen we ons best om de ‘last mile’ duurzamer te maken vanuit onze rol als logistieke distributeur.

duurzaamheid

Lege ruimte in een doos altijd opvullen.

Conclusie

Duurzaamheid in de logistiek wordt met de dag belangrijker. Door de klant een keuze te geven in het afrekenproces bij het bestellen van producten, kan de duurzaamheid van het logistieke proces aanzienlijk worden verbeterd. Klanten zullen niet alleen tevredener zijn met de keuze uit meerdere opties, maar zullen er ook rekening mee houden dat het kiezen van een bepaalde bezorgmethode positieve effecten zal hebben. U kunt hiervan profiteren door uw betaalproces te optimaliseren en de klant meer regie te geven bij het plaatsen van een bestelling.

Wilt u weten hoeveel u kunt besparen op uw ‘last mile’ en tegelijkertijd investeren in duurzaamheid door samen te werken met ons? Bekijk onze bespaarcheck en vraag een offerte aan. Het is gratis en kost maar één of twee minuten van uw tijd.

Misschien ook interessant:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *