Last Mile Delivery


LAST MILE DELIVERY

Dit beeld kent u waarschijnlijk: atleten die een marathon lopen. Ze hebben doorzettingsvermogen, zijn goed getraind en voorbereid op de moeilijkheden waarvan ze weten dat die tijdens de meer dan 42 kilometer lange hardloopwedstrijd gaan komen. Ze weten ook dat al die inspanningen niets opleveren als ze niet in de laatste anderhalve kilometer nog steeds goed zijn. Dan wordt beslist wie wint en wie verliest. Juist dan gaat het om concentratie en organisatie, om doorzetten en weerstand bieden aan tegenslag en vermoeidheid. Die laatste essentiële anderhalve kilometer bepaalt of je de finish haalt,…of niet.

Bij het bezorgen van een pakket aan uw klant, zowel voor B2C (Business to Consumer) als B2B (Business to Business) werkt het precies hetzelfde. U bent erin geslaagd een goed product te maken tegen een prijs die concurrentie aankan. Het is u ook gelukt klanten te bereiken, te interesseren en ze uw product te laten kopen. Maar wat is al dat voorwerk waard als vervolgens het verkeerde product, ook nog eens beschadigd, wordt afgeleverd in een verpakking die uit elkaar valt? Met andere woorden: of je de finish haalt of niet.

Het antwoord is: niets. De laatste stap, de last mile delivery, is de kortste in het hele traject van bedrijf naar klant, maar wel een dure en een cruciale. Er kan veel fout gaan. Maar dat hoeft niet.

De klantverwachting

Om te beginnen hebt u te maken met de verwachting van de afnemer. Die is huizenhoog, want het lijkt of alles wat iemand bestelt in een handomdraai thuis of bij een bedrijf moet worden afgeleverd. Het gaat allang niet alleen meer om kwaliteit, het gaat ook om snelheid. Dat was ooit een service, nu is het een vereiste.

De Amerikaanse online gigant Amazon bood in 2005 als eerste aan producten binnen 2 dagen af te leveren, en toen ze daarvoor de mogelijkheden hadden binnen 24 uur. Dat doet Amazon inmiddels met ongeveer driekwart van de te bezorgen pakketten. Om dat te kunnen bereiken werd de efficiëntie in de opslag en de distributie verbeterd. En: Amazon levert extra snelheid en service aan klanten die bereid zijn daarvoor te betalen (Amazon Prime).

De groene Last Mile Delivery

Meer efficiëntie en betere distributie klinkt vanzelfsprekend en gemakkelijk, maar een adequaat leveringssysteem vergt ervaring, deskundigheid en technologie die de eisen van deze tijd aankan. Zo’n professioneel logistiek systeem heeft grote voordelen. U hoeft dit natuurlijk niet zelf op te zetten, u moet alleen wel weten wie die kennis en faciliteiten heeft. Kolibri Logistiek, bijvoorbeeld.

Fulfillment centre

DHL Electrische auto’s

De Franse e-commerce website Cdiscount ontvangt meer dan 2 miljoen bezoekers per dag en verkoopt zo’n 100 producten per minuut. Dat doen ze uiteraard niet vanaf de opening in 1998, maar ze groeien razendsnel. Wat ze bij Cdiscount goed hebben begrepen is hoe opslag, selectie en levering op het hoogste niveau moeten worden georganiseerd. Daar hoeft u niet jaloers naar te kijken, want dat kan ook voor uw bedrijf, ook als u maar 10 pakketten per dag hoeft te versturen. Met een geolied en beproefd professioneel leveringssysteem (zoals dat van Kolibri) hoeft u niet binnen uw bedrijf te zoeken naar waar kostbare tijd verloren gaat, of te schipperen met verouderde technologie en daar opnieuw in te investeren; en u hoeft ook niet uit te vogelen waarom de kosten van de last mile delivery nu toch weer hoger zijn en waar er te besparen valt.

Wat is er nodig om die laatste anderhalve kilometer goed te laten verlopen? Allereerst: goede opslag en voorraadbeheer. Kolibri Logistiek gebruikt het WMS (Warehouse Management System) waarmee via een barcode-systeem ervoor wordt gezorgd dat u precies weet over welke actuele voorraad uw bedrijf beschikt. Dat is niet te veel en niet te weinig, u grijpt dus nooit mis.

Logistiek op Champions League niveau

Dan: de juiste artikelen selecteren. Bij Bol.com zijn ze altijd op zoek naar orderpickers, een baan die nog niet zo lang bestaat. Ze kennen bij Bol de kunst om de juiste producten voor een bestelling snel en effectief te verzamelen (order picking). Dat klinkt als even een artikel in een mandje doen, maar het is ingewikkelder. Er zijn vele manieren hoe een bedrijf orderpicking kan organiseren, maar de vragen zijn dezelfde. Komt uw organisatie onder druk te staan als er meer klanten komen? Kunt u uw systeem aanpassen als er meer verschillende artikelen worden verkocht? Voor welk systeem kiest u en hoe weet u wat voor u werkt? En waarschijnlijk de belangrijkste: waarom zou u dat zelf doen?

Goed, u heeft uw artikel op voorraad en de juiste producten voor een bestelling zijn bij elkaar gezocht. Toch bent u er nog niet, want soms is het nodig een product in een andere taal of voor een ander merk opnieuw te etiketteren. Of moeten artikelen (opnieuw) worden verpakt. Gedaan? Dan komen we aan bij de laatste cruciale stappen.

Dat zijn adequate distributie en track & trace (T&T). Volgens het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (een onderzoek van maart 2022) nam online boodschappen doen tijdens Covid met 58% toe en het thuisbezorgen van andere online aankopen met 40%. Dat is veel. Eerder al in 2020 bleek via Accenture Covid-19 Consumer Pulse Research dat 80 tot 84% van de ondervraagden na Covid meer online aankopen wil blijven doen. Covid heeft online kopen dus een boost gegeven. Dat betekent meer potentiële klanten, maar ook consumenten die veeleisend zijn.

Zorg daarom met communicatie en transparantie dat uw afnemers via een real-time tracker zien waar hun product is. Zo weten zij of hun product klaar is voor verzending, of het onderweg is en waar het is. Het voorkomt frustratie en vragen. Bovendien voorkomt het een tegenvaller voor u, want niet kunnen leveren en het later opnieuw moeten proberen, betekent extra tijd, extra planning en extra kosten.

Last but not least

Er is nog een laatste factor: anticiperen. Want wat brengt de toekomst? Een toekomst die met betrekking tot last mile delivery altijd dichtbij is. Klanten willen vaker en exacter bepalen wanneer iets wordt geleverd. Is uw bedrijf zo flexibel? En: wordt er voldoende rekening gehouden met seizoenspieken rond feestdagen? Kan uw bedrijf dat aan?

Het lijkt wel of de laatste mijl steeds korter wordt. Gelukkig kent Kolibri Logistiek elke stap van het traject, gebaseerd op kennis en ervaring in meerdere vakgebieden als webshop fulfillment en zorglogistiek; en Kolibri is SKAL gecertificeerd om in de supply chain van biologische producten te voorzien.

Misschien ook interessant:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *