Vijf tips voor meer conversies in uw webshop


Kolibri Logistiek is uw partner voor het afhandelen van webshop-orders. Vanaf het moment dat de klant bij u bestelt, kunnen wij het hele proces overnemen en zorgen dat uw product zo snel mogelijk bij deze klant wordt bezorgd. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw webshop klanten blijft trekken, en dat de hoeveelheid nieuwe klanten groeit? In dit artikel bieden we u vijf belangrijke tips voor conversieverbetering.

Tip 1: zorg voor een snelle laadtijd van productpagina’s, ook (en zeker) op mobiel!

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon om producten te bekijken in een webshop. Ook op de computer wordt nog vaak online gewinkeld. Niets is dan vervelender dan een pagina die maar niet wil laden, of een pagina die er gewoon erg lang over doet. De kans is heel groot dat uw bezoekers dan afhaken en hetzelfde product gaan bekijken op de website van een concurrent. Welke laadtijd moet u dan aanhouden? Onderzoek heeft uitgewezen dat een laadtijd van minder dan twee seconden acceptabel is, maar alles boven de twee seconden zorgt voor irritatie. Langer dan drie seconden laadtijd? Dan zijn uw bezoekers al vertrokken.

Hoe zorgt u voor een snellere laadtijd op mobiel?

  • Zorg dat webbrowsercaching is ingeschakeld, dit scheelt tijd voor bezoekers die terugkeren
  • Bekijk goed welke elementen eventueel weggelaten kunnen worden op mobiele apparaten
  • Comprimeer de afbeeldingen van uw producten (zonder de kwaliteit te sterk te beïnvloeden)

Tip 2: zorg voor een helder proces zonder onnodige klikken

Biedt u producten met veel verschillende opties, zoals (telefoon)abonnementen of computers? Maak het aangeven van productspecificaties dan zo eenvoudig mogelijk voor uw klant. Als deze via allerlei pagina’s en submenu’s alle losse eigenschappen van het product moet selecteren, duurt het bestelproces onnodig lang en is er ook minder overzicht. Uit gegevens van Google Analytics kunt u bijvoorbeeld opmaken welke opties meestal worden besteld. Deze zou u standaard aangevinkt kunnen laten op de bestelpagina, waarbij u de nieuwe klant de kans geeft om deze eenvoudig aan te passen. Zo maakt u het uw klanten veel makkelijker om iets bij u te bestellen. Maak er bijvoorbeeld een stappenplan van, waarbij de klant duidelijk kan zien hoeveel stappen deze moet doorlopen.

online shopping

Tip 3: bied hulp en ondersteuning aan

Als u producten verkoopt waarbij mensen van tevoren veel aan het vergelijken en uitzoeken zijn (denk aan fietsen, fotocamera’s, computers etc.), dan is het belangrijk dat u veel informatie beschikbaar stelt tijdens het bestelproces. Bied bijvoorbeeld een sectie ‘veelgestelde vragen’ over het specifieke product, zodat mensen nog even op dezelfde pagina verder kunnen lezen over het product dat ze willen gaan bestellen. Ook het instellen van een live chat kan een oplossing zijn, vooral wanneer klanten nog één vraag hebben voor ze overgaan tot definitieve bestelling. Het is dan echter wel belangrijk dat u zorgt dat de klant zo snel mogelijk antwoord krijgt op zijn of haar vraag. Anders zal de klant alsnog vertrekken.

Extra tip: laat uw klant duidelijk weten wat de zogenoemde responstijd is, wanneer hij of zij een mailtje of chatbericht stuurt.

Tip 4: maak gebruik van ‘kassakoopjes’

In supermarkten en andere zaken maken ze er al heel lang gebruik van: de zogenoemde kassakoopjes, die men net voor het afrekenen nog even meepakt. Dit kunt u ook doen, door bijvoorbeeld op een productpagina een ‘combinatievoordeel’ te bieden of door relevante producten in de spotlights te zetten. Een fotocamera is aantrekkelijk, maar wat nu als de klant 10 euro korting krijgt als deze tegelijkertijd een geheugenkaart en cameratas bestelt? Verkoopt u zaklampen, dan is het natuurlijk een gemiste kans als u uw klant niet stimuleert om gelijk wat geschikte batterijen mee te bestellen. Zo kunt u allerlei producten in beeld brengen die nuttig zullen zijn voor uw potentiële afnemers.

Tip 5: maak de stap naar de bestelknop zo klein mogelijk

Zorg ervoor dat de bestelknop goed in beeld is, en doe indien mogelijk onderzoek naar wat op uw website het beste werkt. Gebruik bijvoorbeeld een duidelijke contrastkleur om de button goed zichtbaar te maken, en zet ook de button zelf op een logische plek. Zet in de buurt van de bestelknop nog wat laatste USP’s die het bestellen nóg aantrekkelijker maken. Gratis verzending, voor 17:00 uur besteld, morgen in huis, of achteraf betalen kunnen hier voorbeelden van zijn. Voor sommige websites is het ook mogelijk om de bestelknop te laten meescrollen, zodat deze continu in beeld blijft.

Wanneer u vervolgens wilt besparen op tijd en kosten als het gaat om het opslaan, picken, klaarmaken en verzenden van de orders, kunt u Kolibri Logistiek inschakelen als logistieke partner. Vraag gerust om meer informatie via 0180-590072 of [email protected].

Misschien ook interessant:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *