Etiketteren onderschat communicatie medium
Te vaak wordt het etiketteren van producten nog als sluitpost gezien. Terwijl u hiermee hét communicatiemiddel heeft om u te onderscheiden van de massa. Het etiket is te vaak een onderschat communicatie medium. Terwijl etiketteren u juist de kans geeft om uw product uniek te presenteren.
Een net, verzorgd etiket, in de juiste kleur(en) geeft uw product de uitstraling die het verdient. Indien het een product betreft dat in de schappen staat bij supermarkten en/of drogisterijen, dan moet het er al op een afstandje positief uitspringen. Het etiketteren moet perfect uitgevoerd zijn, alle etiketten op exact dezelfde hoogte op de producten, geen luchtbellen onder de etiketten, en al helemaal geen vouwen of rimpels.
Informatie
Voordat u gaat etiketteren moet u er natuurlijk wel even bij stilstaan dat op een etiket natuurlijk enige relevante en soms wettelijk verplichte informatie moet staan.
Voor levensmiddelen zijn bijvoorbeeld in de Europese commissie richtlijnen vastgesteld waardoor er op een etiket minimaal de volgende informatie moet worden weergegeven;
- Hoeveelheid
netto hoeveelheid van het product - Benaming
moet informatie bevatten over de fysieke conditie van het product. Poedervorm, diepgevroren, geconcentreerd, gerookt enz. - Ingrediëntenlijst
Alle ingrediënten moeten in afnemende volgorde van gewicht worden weergegeven - Houdbaarheid
De “te gebruiken tot” en “minimaal houdbaar tot” data geven aan hoe lang voedsel vers blijft en het veilig kan worden gegeten. - Fabrikant/importeur
De naam en het adres dienen duidelijk op de verpakking aangegeven te worden zodat er contact opgenomen kan worden bij klachten of vragen. - Biologisch
Het europese logo “Biologische landbouw – EG controlesysteem” mag worden gebruikt door fabrikanten die aan de voorwaarden voldoen. - Genetisch gemodificeerde organismen (GGO’s)
Alle stoffen met een zeker GGO gehalte moeten in de lijst met ingrediënten worden vermeld als “genetisch gemodificeerd”. - Herkomst
Geeft het land of regio van herkomst aan - Voedingswaarde informatie
Beschrijft de energiewaarde en nutriënten ( b.v. eiwitten, vet, vezels, natrium, vitaminen en mineralen) van een levensmiddel. - Voedings- en gezondheidsclaims
Er bestaan europese regels die ervoor moeten zorgen dat de gezondheids- of voedingswaarden op levensmiddelen verpakkingen waarheidsgetrouw zijn en gebaseerd op wetenschappelijke feiten.
Boodschap
Maar daarnaast kunt u natuurlijk heel goed uw commerciële boodschap op een etiket kwijt. En die boodschap mag best om de zoveel tijd anders zijn. Voor de drukker geen probleem en voor het etiketteren ook geen probleem maar…: De consument zal verrast zijn en geïnteresseerd uw etiketten ‘volgen’ (om in social media termen te blijven) om te kijken wat u nu weer voor interessants te melden heeft. De verpakkers van zoetwaren als hagelslag en vlokken voor op de boterham hebben dat goed in de gaten en publiceren series van stripverhalen of wetenswaardigheden, puzzeltjes etc. die de kinderen maar wat graag lezen. (En ouders trouwens ook). Het kan net weer een extra impuls zijn om toch voor úw product te kiezen in dat overvolle schap.
Herkenning
Door uw producten consistent te etiketteren met dezelfde afmetingen en vormen, zal er op een gegeven moment sprake zijn van herkenning door de consument. Door een goed kleurgebruik en lay out te kiezen voor uw etiket springt uw product direct in het oog bij de consument. En weet het op een afstand al uw product te vinden zonder een letter te hebben gelezen.
Wacht niet langer en onderscheid uw producten door ze goed te etiketteren!
Rene Gouw, Kolibri Logistiek