Zorglogistiek en retourenlogistiek


Zorglogistiek en retourenlogistiek

Facility Portal faciliteert de inkoop bij Gezondheidscentrum asielzoekers (afgekort GC A). Zorglogistiek is hier uiteraard een onderdeel van.

GC A voert een medische functie uit op de asielzoekerscentra in Nederland. Alle inkoopbestellingen komen binnen bij Facility Portal die het vervolgens naar de juiste partijen uitzet. Regelmatig vinden er sluitingen en openingen van locaties plaats. Hierdoor dienen de medische artikelen van sluitende locaties opgeslagen te worden ten behoeve van locaties die opengaan.

Eind 2011 heeft Facility Portal in overleg met GC A besloten om de zorglogistiek en de retourenlogistiek in het bijzonder door Kolibri Logistiek uit te laten voeren. Het betreft hier een grote diversiteit aan artikelen. Stelt u zich een dokterspraktijk voor; van behandelbank tot medische naslagwerken. Doordat Kolibri inventariseerde werd de voorraad inzichtelijk. Vanuit deze voorraad worden nu de vestigingen van GC A bevoorraad. Dit leidt tot kostenbesparingen.

Aparte tak van sport

Zorglogistiek is een aparte tak van sport binnen de logistiek. “Wij merkten dat reguliere logistieke dienstverleners daar moeite mee hebben” zegt Georgina Bos van Facility Portal. Vooral doordat er bij ons vaak sprake is van retourenlogistiek. Dan komen er losse artikelen ongebarcodeerd binnen. Dat konden ze dan niet inventariseren. Bij Kolibri Logistiek kan dat wel. Dat was, en is, een verademing.  Voorraadbeheer is daar een specialisme.

Door de inventarisatie kwam bij GC A ook het inzicht in de omloopsnelheden van bepaalde medische artikelen. Hier wordt nu op gestuurd om in de toekomst mogelijk hardlopers in het groot in te kopen en vervolgens in het klein te kunnen uitleveren aan de GC A locaties. Daarbij kan GC A nadenken over artikelen die nu in te grote aantallen voorkomen om deze te  doen doorverkopen aan derden. Zo wordt de zorglogistiek voor GC A geoptimaliseerd.

Wat klanten zeggen:

Georgina Bos consultant van Facility Portal: Vanaf dag 1 hadden we een goede ‘klik’ met Kolibri Logistiek. Er werd zeer voortvarend en professioneel te werk gegaan. Er moest van scratch een voorraadinventarisatie gemaakt worden van héél veel verschillende artikelen. Het is Rene Gouw van Kolibri Logistiek gelukt om dit vrij snel in beeld te brengen.  

Zorglogistiek en retourenlogistiek

Zorglogistiek loopt als een zonnetje bij Kolibri Logistiek

 

Noot: Dit artikel is ook, in enigzins aangepaste versie, gepubliceerd op:

Logistiek.nl

en op Valuechain.be

Misschien ook interessant:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *