Incoterms: wat zijn uw rechten en verplichtingen als (ver)koper?


Wat zijn Incoterms, en wanneer krijgt u daarmee te maken? Dat zijn vragen die wij bij Kolibri Logistiek nogal eens te horen krijgen als het over zeevracht gaat. Voor het verzenden van bulkvooraad per zeecontainer vanuit Azië of Amerika regelen wij namelijk ook de zeevracht voor onze internationale klanten.

Het woord Incoterms is een afgekorte versie van de term ‘International Commercial Terms’. Dit is een internationale standaard waarin de rechten en plichten zijn vastgelegd van de koper en verkoper bij internationaal transport van goederen. De Internationale Kamer van Koophandel (ICC) heeft deze standaard ontwikkeld en gepubliceerd. De eerste Incoterms werden vastgelegd in 1936, sindsdien zijn er een aantal updates geweest. Inmiddels worden de Incoterms om de 10 jaar geüpdatet, de laatste versie is van 2010. Bij iedere update verschilt het weer hoeveel regels er uiteindelijk zijn. De Incoterms 2020 bevatten elf regels, waarvan er zeven voor alle transportvormen gelden, en vier voor transport over water.

incoterms transport container

 

Wat is er opgenomen in de Incoterms?

De Incoterms bevatten dus informatie over de rechten en plichten van zowel de koper als de verkoper, als er sprake is van internationaal transport van goederen. Denk aan: wie regelt het transport tot welk punt? Wanneer gaan de kosten en de risico’s over van verkoper naar koper (het zogenoemde ‘Critical Point’)? Wie regelt zaken als vergunningen en verzekeringen? Om daar helderheid over te verschaffen, zijn er de Incoterms. In de Incoterms 2010 zijn de volgende regels vastgelegd:

Alle vervoersvormen:

  • EXW – Ex Works – Af fabriek
  • FCA – Free Carrier – Vrachtvrij tot (eerste) vervoerder
  • CPT – Carriage Paid To – Vracht betaald tot
  • CIP – Carriage and insurance paid to – Vracht en verzekering betaald tot
  • DAT – Delivery At Terminal – Geleverd op terminal
  • DAP – Delivery At Place – Geleverd ter bestemming
  • DDP – Delivery Duty Paid – Geleverd en rechten betaald

Transport over water:

  • FAS – Free Alongside Ship – Vrachtvrij langszij schip
  • FOB – Free On Board – Vrachtvrij aan boord
  • CFR – Cost and Freight – kostprijs en vracht
  • CIF – Cost, Insurance and Freight – Kostprijs, verzekering en vracht

Hieronder leggen wij per regel heel kort even uit wat de kenmerken zijn.

EXW – Ex Works – Af fabriek

Ex Works verplicht de koper om de goederen te maken en klaar te zetten in de loods, en daar houdt het eigenlijk op. Direct daarna komen de risico’s en verantwoordelijkheden bij de koper te liggen: denk aan de opmaak van de vrachtbrief, documenten, zelf de goederen laden en het uiteindelijke transport.

FCA – Free Carrier – Vrachtvrij tot (eerste) vervoerder

Bij Free Carrier ligt de meeste verantwoordelijkheid bij de koper. De exporteur draagt zorgt voor de opmaak van de vrachtbrief, eventuele documenten en het inladen van de goederen in de container of vrachtwagen. Wanneer de goederen zijn geladen en de chauffeur de vrachtbrief heeft getekend, ligt de verantwoordelijkheid bij de koper. Het transport moet zelf worden geregeld, en vanaf dat punt is de koper ook verantwoordelijk voor de verzekering.

CPT – Carriage Paid To – Vracht betaald tot

De verkoper geeft bij deze regel aan de goederen te leveren tot een afgesproken punt (vaak de opslagloods van de koper of zijn klant). De koper zorgt voor een eventuele verzekering. De verkoper moet de vrachtbrieven opmaken en bijvoorbeeld ook de documenten regelen.

CIP – Carriage and insurance paid to – Vracht en verzekering betaald tot

Deze regel is eigenlijk gelijk aan de vorige, alleen moet de verkoper hier niet alleen het transport regelen, maar ook de verzekering (voor minimaal de waarde van de goederen).

DAT – Delivery At Terminal – Geleverd op terminal

Deze regel wordt vaak gebruikt als het transport de Europese grens overgaat. De verkoper regelt het transport, de verzekering, de documenten en de levering van de goederen op de afgesproken terminal (bijvoorbeeld kade, opslagplaats of container). De koper zorgt vervolgens voor de invoerrechten, en regelt het transport tot de eindbestemming.

DAP – Delivery At Place – Geleverd ter bestemming

In dit geval wordt niet geleverd op een terminal, maar helemaal tot de plaats van bestemming. De kopende partij is pas verantwoordelijk wanneer de goederen aankomen, en moet daarna zelf het lossen van de goederen regelen.

DDP – Delivery Duty Paid – Geleverd en rechten betaald

Bij deze Incoterm ligt vrijwel alle verantwoordelijkheid bij de verkoper, die de verzekering, het transport en alle documenten moet regelen. Ook is de verkoper verantwoordelijk voor de invoerrechten.

Incoterms transport over zee

FAS – Free Alongside Ship – Vrachtvrij langszij schip

Omdat er voornamelijk containers worden gebruikt bij overzee transport, is van deze regel internationaal niet veel sprake meer. Wel wordt deze gehanteerd als er goederen worden geleverd die op het schip zelf moeten worden gebruikt, zoals voorraad voor de bemanning. De verkoper regelt transport, documenten en de verzekering, en draagt de risico’s tot het moment dat de goederen naast het schip worden gelost. Daarna betaalt de koper de rest van het transport.

FOB – Free On Board – Vrachtvrij aan boord

Bij deze regel komt de verantwoordelijkheid bij de koper te liggen op het moment dat de container in het vrachtschip wordt geplaatst. De verkoper stelt de documenten op, maar de koper betaalt de zeevracht en zorgt daarna voor de rest.

CFR – Cost and Freight – kostprijs en vracht

Deze Incoterm is hetzelfde als Free On Board, met één verschil: de verkoper betaalt ook het overzee transport van de container, totdat het geleverd wordt aan de gewenste terminal of haven in het land van bestemming. De koper is verantwoordelijk voor de verzekering en de risico’s vanaf het moment dat de container aan boord van het schip is geladen.

CIF – Cost, Insurance and Freight – Kostprijs, verzekering en vracht

De verkoper levert de goederen aan boord van het schip (dan zijn de goederen dus officieel geleverd), maar sluit ook een verzekering (voor minimaal de goederenwaarde) af voor schade/verlies tijdens het transport.

Wanneer u internationaal koopt of verkoopt is het dus van belang dat u goed weet waar u aan begint, en wat uw rechten en verplichtingen zijn. Wilt u advies over uw zee-en/of luchtvracht? Neem dan contact op met Kolibri Logistiek, via 0180-590072 of [email protected].

 

 

 

Misschien ook interessant:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *