Online verkoop neemt toe. Kans voor de logistiek?


Online verkoop dwingt retail en logistiek tot samenwerking 31 okt. 2013

(onderstaand artikel over online verkoop is ook te vinden op de kennissite MKB en ondernemerschap)

Webwinkels hebben onvoldoende aandacht voor het belang van een efficiënt logistiek proces. Zo blijkt uit onderzoek van Panteia. Het komt regelmatig voor dat jonge webwinkels failliet gaan, omdat ze de grip op het logistieke proces zijn kwijtgeraakt of omdat het business concept onvoldoende aansluit bij de logistieke mogelijkheden. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van het programma MKB en Ondernemerschap, in samenwerking met ING en Transport en Logistiek Nederland.

Online verkoop blijft stijgen
Ondanks de lastige economische situatie van de detailhandel stijgt de online verkoop sterk, in 2012 steeg de omzet van e-commerce met 9% naar €9,8 miljard. Het aantal startende webwinkels of MKB bedrijven die ook via internet verkopen stijgt nog steeds. Ondanks het ogenschijnlijke gemak waarmee deze markt groeit, is er op het gebied van e-fulfilment, de logistieke afhandeling van e-commerce bestellingen, ruimte voor verbetering. Het succes van webwinkels is sterk afhankelijk van goede service en logistiek. Tegelijk blijkt het ook voor logistiek dienstverleners lastig om goed in te spelen op de wensen van webshops.

It takes two to tango
Retailers en webwinkels kunnen e-fulfilmentbedrijven nog niet goed vinden en lijken elkaar ook vaak niet te begrijpen. Webwinkels verdiepen zich niet genoeg in logistiek en hebben onvoldoende inzicht in de mogelijkheden van e-fulfilment. Aan de andere kant profileren e-fulfilmentbedrijven zich te weinig als sterke partners en realiseren zich niet genoeg dat e-fulfilment op veel punten verschilt van traditionele fulfilment. De kwaliteit van offertes is vaak erg wisselend en tarieven lopen sterk uiteen. Er is winst te halen als beide partijen zich in elkaar verdiepen en bereid zijn concessies aan elkaar te doen. Dit onderzoek heeft als doel bij te dragen aan de bewustwording op dit thema en handvatten te bieden aan logistiek dienstverleners bij het opzetten of verbeteren van e-fulfilment.

Voor inlichtingen: 079 322 22 35
Pagina’s: 38 | 31 okt. 2013 | Bestelnummer: A201349
Auteurs: ir. M.R.J. Kindt, S.J. van der Meulen

Beschrijving:

De focus van deze studie ligt op de warehouseactiviteiten (e-warehousing) en aanvullende dienstverlening (e-services) bij e-fulfilment. De distributie wordt zijdelings meegenomen. Deze studie is geïnitieerd en gefinancierd door het programma ‘MKB en Ondernemerschap’ van het ministerie van Economische Zaken in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ING Nederland. Thuiswinkel.org heeft evenals de andere partners de studie ondersteund via haar netwerk en kennis van de markt.

Download fulfilment van online verkoop- it takes two to Tango als PDF (784 KB)

Misschien ook interessant:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *