Bespaar logistieke kosten met fulfillment


Logistieke kosten zijn nogal eens “verborgen kosten”. Veel  bedrijven steken veel tijd en energie in het bereiken van hun klanten.  Met regelmaat overvalt het de onderneming dat als het tot een verkoop komt,  er een logistiek traject ingezet moet worden.  Het  product moet eerst nog besteld worden,  uit een grootverpakking gehaald worden,  omgepakt worden,  of  een  bewerking ondergaan zoals een ander etiket, nederlandstalige gebruiksaanwijzing , etc.  alvorens het verstuurd kan worden.

Wat zijn uw logistieke kosten?

U  zou eens moeten uitrekenen wat de logistieke kosten nu precies zijn.  In de praktijk blijkt dat bedrijven  vaak niet weten wat de exacte logistieke kosten zijn.  De volgende onderdelen kosten nu eenmaal tijd en geld.  René Gouw van Kolibri Logistiek rekent het u voor:

  • Opslag,  en dan niet alleen de huur maar ook de kosten van inslag, intern  materieel (pompwagen/vorkheftruck/stellingen e.d.) en voorraadbeheer.
  • Assemblage, de tijd  om een product te “bewerken”.
  • Orderpicken, de tijd om een order te picken.
  • Verpakken, de tijd om te verpakken, kosten van verpakkingsmateriaal.
  • Verzenden, de tijd om pakketten weg te brengen. Afzenders te informeren over status van de bestelling,  controle op die status.
  • Retourstroom,  de tijd om een product weer in de juiste status op voorraad te krijgen.

Praktijkvoorbeeld

In mijn praktijk kwam ik bijvoorbeeld een ondernemer tegen die zijn producten in een eigen loods deed opslaan. Een opsomming van de logistieke kosten:  De huurkosten van de loods van 140m2 bedroegen Euro 1.100 Daarmee was hij er nog niet, want hij moest ook nog een pompwagen ( Euro 250,-) hebben om zijn pallets te verplaatsen en stellingen (Euro 400,-) neerzetten om zijn producten van de pallets in gecodeerde vakken neer te zetten. De investering in kosten alleen al bedroegen  Euro 1750,- voor de 1e maand waarvan er dus Euro 1.100 iedere volgende maand voor de kale huur terugkwam.  Over de tijd dat hij er mee bezig was wilde hij niet veel kwijt (valse schaamte?) maar het moge duidelijk zijn dat hij even bezig is geweest met; een pand zoeken, contracten tekenen met makelaar/verhuurder, stellingen en pompwagen kopen, stellingen in elkaar zetten en oh ja, hij moest ook altijd aanwezig zijn op het moment dat er goederen aangeleverd werden, en die kwamen niet altijd op de afgesproken tijd…

Uiteindelijk gebruikte hij maar ca. de helft van zijn gehuurde loods en liep de tijdfactor voor de andere onderdelen als assemblage, orderpicken , verzenden en voorraadbeheer zo hoog op dat hij niet meer toekwam aan waar het eigenlijk om gaat; het vermarkten en  verkopen van zijn producten. Toen heeft hij zijn logistiek uitbesteed aan een fulfillment partij. Zijn logistieke kosten zijn nu vrijwel gehalveerd én hij heeft nu het gemak en vertrouwen dat zijn logistiek tot in de puntjes verzorgt wordt.  Ook als hij op vakantie is.  Als bovenstaande u bekend voorkomt is het wellicht ook iets voor u om te overwegen?

Besparen

U  zult zien dat u  tijd en kosten bespaart:

  • Tijd die u beter in uw verkooptraject kunt steken omdat dat nu eenmaal geld oplevert.
  • Kosten die u  beter in marketing kunt steken omdat dat ook uiteindelijk geld oplevert.

U  kunt zich nu echt gaan richten op de dingen die belangrijk zijn, namelijk het centraal stellen van uw klant.  Besteed uit wat niet tot uw core business behoort en u focust zich op uw kernactiviteiten.

Nog niet helemaal overtuigd? Meer weten over deze materie? Lees ook het boek van Jos Verveen, Bullshitmanagement!

Misschien ook interessant:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *