E-fulfillment in Supply Chain Magazine
In het oktober nummer van Supply Chain Magazine stond een artikel over de grote diversiteit in e-fulfillment providers.
Grote diversiteit in e-fulfillment providers
Omvang en professionaliteit moeten aansluiten bij webshop
Kleine webshops worden groot, grote webshops nog groter en professioneler. Er is steeds vaker sprake van multichannel-belevering in zowel B2C als B2B. Voor bedrijven die ervoor kiezen om de logistieke orderverwerking onder te brengen bij een e-fulfillment bedrijf, is het belangrijk dat de grootte en professionaliteit van het fulfillmentbedrijf aansluit bij dat van de webshop.
Clicks en bricks
Giganten zoals Bol.com, Amazon en nieuwkomer Zalando worden platforms voor aanbieders van producten van derden, uit eigen voorraad of als drop shipping. Na de bestelling op de webshops van deze e-tailers zijn er twee scenario’s; de webshop heeft het product op voorraad en verstuurd het zelf, of de bestelling wordt doorgeleid naar de orginele aanbieder van de producten, die dan zelf voor de verzending zorgt.
Branchespecialisatie
Een aantal bedrijven maakt een duidelijke keuze in branchespecialisatie. Zo is Fashionwheels gericht op fashion- en lifestylproducten. Het bedrijf voert e-fulfillment uit voor Suit Supply, Supertrash, Adam, Zenggi en Vlisco. CB daarentegen heeft in Nederland een sterke positie in de e-fulfillment van boeken en overige media en in de distributie van e-books. CB is sinds 2012 wel aan het uitbreiden naar healthcare en fashion. Arvato is gespecialiseerd in supply chain en after sales-oplossingen in de IT/hightech en elektronica-industrie.

Kolibri bevindt zich rechts onderin, richting Specialist