Terminal Handling Charges (THC) uitgelegd


Wat zijn Terminal Handling Charges (THC)?

Als je je bezighoudt met logistiek, internationale handel, opslag en distributie, dan krijg je vroeg of laat te maken met het vervoer van zeecontainers. Dit is het 3e artikel (het 1e ging over Incoterms, het 2e over Bill of Lading)  van een serie over documenten en termen die gerelateerd zijn aan uw Supply Chain.

 

Als je containers verscheept van de ene naar de andere haven, dan zul je altijd geconfronteerd worden met Terminal Handling Charges, meestal afgekort als THC. Dit zijn kosten die de terminal in de haven heeft voor het afhalen van een container van een vrachtauto op de kade. En vervolgens van de kade op de boot. In de haven van aankomst is het net andersom daar moet de container van de boot op de kade en zodra de container vrij gegeven is van de kade op de vrachtauto.

Terminal Handling Charges

Terminal Handling Charges at port of Destination ( DTHC)

De geschiedenis van Terminal Handling

In vroeger dagen werd stuwadoorswerk, oftewel het laden of lossen van vracht van een schip, betaald door de scheepseigenaar. Hij betaalde de stuwadoors in de haven voor het laden of lossen van zijn lading. Stuwadoors zijn de haven arbeiders en zij voeren het meeste operationele werk uit in een haven. Voor het laden en lossen bedienen zij de kranen, de heftrucks en de terminal trucks. Zij helpen met het aanmeren of losgooien van schepen die in de haven aankomen, dan wel vertrekken. Op het moment dat de handel zich meer en meer ontwikkelde en de globalisering begon, ontwikkelde de scheepvaart zich ook en daarmee ook het stuwadoorswerk. Van handmatig, arbeidsintensief werk ontwikkelde een haven zich met aparte terminals waar diverse goederen konden worden gelost dan wel geladen. De ontwikkeling van de container zette door en terminals in de havens begonnen schepen steeds meer efficiënt én veilig te laden en te lossen. Langzaam aan veranderde het handmatige werk in gemechaniseerd werk. Er kwamen kranen op de kades om goederen uit de ruimen van de schepen te tillen, vorkheftrucks maakten hun intrede. En zo begonnen havens Terminal Handling Charges te berekenen aan de scheepvaart maatschappijen. Containers werden de standaard en vandaag de dag hebben alle havens in de wereld hun eigen personeel, of ingehuurd bij een externe partij, voor het stuwadoors werk.

Wat voor kosten zitten er in Terminal Handling Charges?

THC zijn alle lokale kosten van de haven terminal en die kunnen variëren van haven tot haven. De THC die bijvoorbeeld in de haven van Shenzen in China berekend wordt zal anders zijn dan de THC in de haven van Rotterdam. Zelfs in de haven van Rotterdam kunnen de THC verschillen van terminal tot terminal. Dat heeft te maken met verschillende technologie (computersystemen) en materialen (kranen) die gebruikt worden. De hoogte van de THC hangt o.a. af van de salarissen van de werknemers, het equipment, de infrastructuur, belastingen en toeslagen van de overheid etc. Verschillende types van container zullen ook effect hebben op de hoogte van de THC. Denk aan een 20ft container of een 40ft container, die laatste zal meer ruimte op de kade innemen. Of een tankcontainer met gevaarlijke stoffen die op een speciale locatie op de kade neergezet moet worden. Koelcontainers die aan de stekker moeten voor stroom voor de generator om de temperatuur op peil te houden, en de periodieke checks die hierop gedaan moeten worden. Allemaal factoren die invloed kunnen hebben op de hoogte van de THC.

Types of THC

Er zijn 3 types  THC, en die zijn in het engels;

  1. Terminal Handling Charges at Origin (OTHC)
  2. Terminal Handling Charges at Destination (DTHC)
  3. Terminal Handling Charges at Transhipment port (TTHC)

OTHC en DTHC worden betaald door de koper of de verkoper afhankelijk van de afgesproken verkoopcondities. TTHC wordt altijd betaald door de scheepsagent omdat hij degene is die de scheepsvaart route bepaald van punt A naar punt B. Dus als daarvoor in een haven overgeladen moet worden op een ander schip dan betaald hij de THC aldaar. TTHC zal dus altijd inbegrepen zijn in de zeevrachtkosten van die route.

Kolibri Logistiek speelt met logistiek. En wij spelen op Champions League level! Wij kunnen uw gehele supply chain waarnemen vanaf het moment van het afhalen van uw producten op de plaats van productie tot aan de “last mile” naar uw klanten.  Vraag hier een offerte aan!

Misschien ook interessant:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *