E-commerce en logistieke dienstverleners


Sinds eind jaren 90 is het koopgedrag van de consument sterk verandert.  Dit heeft gevolgen voor de logistieke dienstverleners.

In 2014 werd alleen al in Nederland voor bijna 14 miljard Euro online gekocht.  Dat is nog niet veel, minder dan 10% van de totale bestedingen. Maar de gevolgen voor de verkoopkanalen en de distributie zijn groot en zullen nog groter worden.

Supply chain

De supply chain is het geheel van processen en stromen tussen allen betrokken partijen; van inkoop naar  productie en tussenhandel, en de retail tot en met de consument.

Logistieke dienstverleners

Onderdeel van de supply chain; het lossen van containers

In deze supply chain spelen 5 consumententrends een steeds grotere rol:

  1. De consument verwacht 24 uurs service, 7 dagen per week en wil geïnformeerd worden.
  2. De consument wil controle houden over zijn aankopen.
  3. Aankoopgedrag verschuift steeds meer van emotioneel naar rationeel
  4. Sociale media worden vaker bezocht voor informatie
  5. De consument wil steeds vaker weten waar producten vandaan komen

Nieuwe kansen voor logistieke dienstverleners

Door deze trends en ontwikkelingen komen er andere en nieuwe kansen voor logistieke dienstverleners. Het verwerken van online orders en fijnmazige distributie is een mooie uitdaging. De kennis en ervaring van de logistieke dienstverleners die dit al in hun DNA hebben, kunnen het verschil maken of een webshop al dan niet succesvol wordt. Het uitbesteden van de webshop logistiek zal zeker een vlucht nemen. En niet alleen in het B2C-segment maar ook in de B2B markt. De webshop fulfillment markt vertoont een gelijkenis met de jaren 90. Toen deed vrijwel iedere verlader zelf zijn logistiek.  De meeste webshops van nu doen dat ook.  Toen was iedere verlader bang om de logistiek uit te besteden, voornamelijk vanwege de kosten en omdat processen niet goed waren ingericht. Die angst speelt bij de meeste webshops van nu ook. De logistieke dienstverleners hebben zich in de laatste jaren meer dan bewezen waardoor vergaande uitbesteding van de logistiek is ontstaan. Verladers kregen daardoor ruimte om te focussen op hun kernactiviteiten. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat webshop eigenaren uiteindelijk ook hun logistiek gaan uitbesteden zodat ze tijd- en kosten kunnen besparen.

Samen groeien

Logistieke dienstverleners investeren in slimme technologie oplossingen, innoveren in fulfillment oplossingen, verbeteren het logistieke proces, lopen voorop met flexibiliteit van mensen, middelen en processen. En geven daarmee gehoor aan de wensen van de opdrachtgevers. Webshops en logistieke dienstverleners kunnen elkaar dus versterken en samen groeien in efficiëntie.

 

Misschien ook interessant:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *