Biologisch eten onder het vergrootglas


Biologische producten staan in de schijnwerpers.

Waar biologische producten voorheen nogal een geiten-wollen-sokken imago hadden, is dat nu wel anders. Als je nu een biologisch product hebt dan heb je een premium product!

Dat het imago van biologisch zo omgeslagen is heeft meerdere redenen; Ten eerste zijn de mensen wel een beetje klaar met de voedselschandalen. Met name de vleesindustrie heeft daar erg onder geleden. Maar ook de starre houding van grote multinationals om stelselmatig te veel zout of suiker in producten te verwerken gaat ook een hoop mensen tegenstaan. Er komt toch steeds meer bewustwording dat teveel zout tot hart- en vaatziekten kunnen leiden. En dat diabetes door suiker wordt veroorzaakt is langzamerhand ook bij iedereen doorgedrongen. Dan is er nog de nieuwe schijf van 5, waardoor iedereen er toch weer even aan herinnert wordt om vooral gevarieerd en gezond te eten. Dan wijzen er al een hoop pijlen naar biologisch eten.

Biologisch logo

Nu is biologisch als claim ook weer geen 100% garantie op gezondheid. Juist doordat er biologisch gekweekt of verbouwd wordt, kan betekenen dat er mogelijk kleur en/of kwaliteitsverschillen kunnen zijn. Maar die kwaliteit wordt dan wel weer geborgd door een Skal certificaat waarin bijgehouden wordt hoe het product vervaardigt wordt en waar het product zich in de (logistieke)  keten bevindt. Alleen dan mag je het logo van het groene blaadje op je producten voeren als bewijs dat het biologisch is.

Biologisch

Europees logo voor biologische producten.

Dat die certificering best streng is ondervond laatst een klant van ons. Die had al een biologisch product en wilde zijn assortiment uitbreiden. De naturel versie zou een paar broertjes en zusjes krijgen waarin smaakjes waren verwerkt. Alleen die smaakstoffen waren niet biologisch verkrijgbaar. Ze waren wel natuurlijk, maar niet biologisch. En op grond van dat ingredient, dat minder dan 1% uitmaakte van het totale product werd geen certificaat verstrekt.

Rene’ Gouw

Over de auteur; Rene’ Gouw is eigenaar van Kolibri Logistiek en is gespecialiseerd in opslag en distributie van biologische producten.

Misschien ook interessant:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *