De Last Mile; verkoopargument of kostenpost?
Verkoopargument
Leveringen, helemaal voor niets, waar en wanneer we maar willen. Retouren, ook gratis. De klant die vandaag de dag via internet besteld vind het allemaal vanzelfsprekend. Als webshop eigenaar is het moeilijk om niet met die trend mee te gaan. De last mile wordt tenslotte ook gratis aangeboden door de grote jongens. Coolblue levert alles gratis, Bol.com levert bestellingen boven de 20 euro gratis. Dus bestel je boven de 20 euro. Bij Wehkamp betaal je alleen als je de artikelen houdt, retouren zijn gratis. Heel verleidelijk om een artikel in alle maten en kleuren te bestellen. Thuis de goede maat c.q. kleur bepalen en de rest kan gratis retour.
Kostenpost
De last mile is echter voor veel webshops een niet te onderschatten kostenpost. Binnen de fysieke distributie vormen pakketdiensten met hun last mile voor de belangrijkste kostenpost. 20 tot 50%, gevolgd door orderpicking 20 tot 30% en verpakken 1 tot 20%, afhankelijk van bedrijf en product. En die pakketdiensten doen die last mile echt niet gratis. Kan ook niet want kijk maar eens wat ze allemaal bieden; leveringstermijn, leverfrequentie, tijdvensters, mogelijkheden tot ophalen bij afhaalpunten (ParcelShops van DHL). Dan zijn er nog kosten voor veiligheid, verzekering, afleveren met handtekening, avondbezorging of zaterdagbezorging.
Verzendkosten doorberekenen of niet?
Wat wordt het nu; meegaan met de grote jongens en de last mile gratis aanbieden of de verzendkosten doorberekenen? Met name die handtekening is een grote kostenpost. Het duurt eens zo lang voor de bezorger in vergelijking met alleen een pakket afgeven. En die handtekening moet ook nog eens digitaal bij de opdrachtgever aangeleverd worden als bewijslast. Maar ook aan de tijdvensters hangt een serieus kostenplaatje. Tijdvensters zorgen voor een pingpong effect in de last mile wat het moeilijk maakt om efficient te rijden. Zonder tijdvensters kan de bezorger gewoon met een ouderwets melkrondesysteem de kortste route rijden. De pakketdiensten zullen die services zeker niet kostenloos aanbieden, dus bied die zelf ook nooit gratis of te goedkoop aan.
Een mooie tool om te zien of u kunt besparen op uw last mile is de bespaarcheck van Kolibri Logistiek.
Op internetshoppen.nl kan ik meestal selecteren welke betaalmethode ik selecteer.