De kosten van de last mile


De Last Mile; verkoopargument of kostenpost?

Verkoopargument

Leveringen, helemaal voor niets, waar en wanneer we maar willen. Retouren, ook gratis. De klant die vandaag de dag via internet besteld vind het allemaal vanzelfsprekend. Als webshop eigenaar is het moeilijk  om niet met die trend mee te gaan. De last mile wordt tenslotte ook gratis aangeboden door de grote jongens. Coolblue levert alles gratis, Bol.com levert bestellingen boven de 20 euro gratis. Dus bestel je boven de 20 euro. Bij Wehkamp betaal je alleen als je de artikelen houdt, retouren zijn gratis. Heel verleidelijk  om een artikel in alle maten en kleuren te bestellen. Thuis de goede maat c.q. kleur bepalen en de rest kan gratis retour.

Kostenpost

De last mile is echter voor veel webshops een niet te onderschatten kostenpost. Binnen de fysieke distributie vormen pakketdiensten met hun last mile voor de belangrijkste kostenpost. 20 tot 50%, gevolgd door orderpicking  20 tot 30% en verpakken 1 tot 20%, afhankelijk van bedrijf en product. En die pakketdiensten doen die last mile echt niet gratis. Kan ook niet want kijk maar eens wat ze allemaal bieden; leveringstermijn, leverfrequentie, tijdvensters, mogelijkheden tot ophalen bij afhaalpunten (ParcelShops van DHL). Dan zijn er nog kosten voor veiligheid, verzekering, afleveren met handtekening, avondbezorging of zaterdagbezorging.

last mile

Bij fysieke distributie komt het uiteindelijk op de last mile aan.

Verzendkosten doorberekenen of niet?

Wat wordt het nu; meegaan met de grote jongens en de last mile gratis aanbieden of de verzendkosten doorberekenen? Met name die handtekening is een grote kostenpost. Het duurt eens zo lang voor de bezorger in vergelijking met alleen een pakket afgeven. En die handtekening moet ook nog eens digitaal bij de opdrachtgever aangeleverd worden als bewijslast. Maar ook aan de tijdvensters hangt een serieus kostenplaatje. Tijdvensters zorgen voor een pingpong effect in de last mile wat het moeilijk maakt om efficient te rijden. Zonder tijdvensters kan de bezorger gewoon met een ouderwets melkrondesysteem de kortste route rijden. De pakketdiensten zullen die services zeker niet kostenloos aanbieden, dus bied die zelf ook nooit gratis of te goedkoop aan.

Een mooie tool om te zien of u kunt besparen op uw last mile is de bespaarcheck  van Kolibri Logistiek.

Misschien ook interessant:


Een reactie op “Betaalmethode bepaalt succes webshop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *